De toekomst van waterstof

Shell ziet weer toekomst in waterstof (http://nos.nl/artikel/505568-shell-ziet-toekomst-in-waterstof.html). Dat is goed nieuws.

Waterstof is nodig om de fluctuaties in de energieproductie door duurzame bronnen op te vangen. Deze fluctuaties treden zowel op korte als lange tijdschalen op (uren/seizoenen).

Waterstof kan in ondergrondse zoutkoepels worden opgeslagen (http://en.wikipedia.org/wiki/Underground_hydrogen_storage), maar het kan ook gebruikt worden om brandstofcel-auto’s van energie te voorzien. Met waterstof kan met zwaardere transportmiddelen een grotere afstand worden afgelegd. Waterstof en batterijen zijn beide nodig om op electrisch transport over te schakelen. In Duitsland wordt voor dat doel langs de snelwegen een netwerk van waterstofstations opgezet (http://en.wikipedia.org/wiki/Clean_Energy_Partnership).

Waterstof kan ook aan het aardgasnetwerk worden toegevoegd. Tot een zeker percentage kan het met het methaan worden meeverbrand. Het zou handig zijn als er een techniek ontwikkeld werd om het waterstof op een goedkope manier van het aardgas te scheiden. Dan zouden de waterstofauto’s hun waterstof uit het aardgasnetwerk kunnen betrekken.

Tenslotte is het mogelijk met waterstof en CO2 koolwaterstoffen (bijvoorbeeld methaan) te produceren. Het voordeel daarvan is dat we zo voorkomen dat de CO2 concentratie in de lucht verder oploopt.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s